Colombia - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van Suzanne Weeda - WaarBenJij.nu Colombia - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van Suzanne Weeda - WaarBenJij.nu

Colombia

Door: Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

08 Februari 2012 | Colombia, Cartagena

Lieve thuisblijvers,

Hierbij weer wat verslaagjes, aangezien ik alweer aardig achter loop met mn blog!

Na de jungle in Ecuador begon mijn lange lange reis naar Colombia:

COLOMBIA
Vanuit de jungle namen we weer de boot naar het dichstbijzijnde dorpje, waar de bus naar Lago Agrio vertrok, pas s avonds ging mijn bus naar de grens, dus samen met 2 anderen de hele dag in Lago Agrio (lees 40 graden en vochtig) in een restaurant doorgebracht. Toen een nachtbus in naar de grens, waar ik om 6 uur ´s ochtends aankwam, tenminste in de stad vlakbij de grens, nog 2 kleine bussen verder was ik dan werkelijk bij de grens. Daar stond zo´n lange rij dat het 5 uur(!!) duurde om een stempel te krijgen dat ik uit Ecuador wilde. Ondertussen was ik aan de praat geraakt met 5 Argentijnen die achter me in de rij stonden en met hen naar de andere grensovergang gegaan (ja het zijn er hier altijd 2, soms heel ver uit elkaar, zo niet logisch) om daar in de rij te gaan voor onze stempels om in Colombia te komen. Daarna na veel tobben toch maar de "gevaarlijkste" bus van Colombia genomen, (nachtbus tussen de grens en Cali) aangezien we geen zin hadden om nog een dag te wachten op de dag-bus.. Gelukkig niks aan de hand alleen 4 keer door het leger gecontroleerd.

CALI
Met Rosario (een Chileense, die ik in de bus had ontmoet) heb ik een hotelkamer gedeeld en de volgende dag hebben we samen Cali verkend!
Een leuke stad, maar het was een feestdag (driekoningen) dus alles was dicht, toch alle highlights bezocht en 's avonds weer de nachtbus in naar Medellin!

MEDELLIN
's ochtends hebben we onze tassen gedropt in het hotel waar Rosario zou blijven slapen en overdag hebben we gewinkeld (ja voor de eerst keer in 4 maanden een nieuw truitje aan!!), met de kabelbaan metro over de stad gegaan en wandelend de rest van de stad verkend. Na een gezellig afscheid dinner ben ik (WEER) een nachtbus in gegaan richting Santa Marta.

SANTA MARTA
Na 18 uur in de bus, was ik dan in Santa Marta waar ik meteen de volgende bus nam naar Taganga. Ondertussen helemaal gesloopt na 4 nachtbussen en niet 1 normaal bed sinds de jungle in Ecuador!
Toch nog snel een duikcursus geboekt, die de volgende dag om 7 uur begon (en of ik dan even de eerst 2 hoofdstukken van een dik boek wou hebben gelezen, NOT)..
Op mijn eerste duikdag, zonder al te veel voorbereiding, toch mijn eerste toets overleefd, en na een bewijs dat ik 200 meter kon zwemmen en 10 minuten kon drijven, mocht ik dan echt gaan duiken. Ja geen zwembadje, maar meteen in de diepe oceaan met de gevordenden. Eerst wel even eng om zwaar beladen met tank en al en nog een gewichtenriem van 11 kilo om je middel het water in te springen en dan maar te hopen dat je niet meteen naar de bodem verdwijnt, maar gelukkig ging alles meteen goed en heb ik op de eerste duik al oefeningen gedaan op de diepe bodem als duikbril afdoen, opzetten en leeg maken, de tank werd dichtgedraait en dan aangeven dat je niet meer kan ademen en dan draait ie m weer open, het mondstuk weggooien, weer zoeken en verder ademen etc.

Elke dag deed ik 2 duiken en een toets voordat ik het water in mocht, gelukkig werd er ook nog gefeest s avonds en kwam er dus niets van het boek lezen, maar de video sprak voor zich, gelukkig!

Aan de eind van de 3e dag mijn laatste examen, en met een score van 94% was ik dan geslaagd voor mijn Open Water PADI!! Daar werd natuurlijk goed op gefeest, met een super leuke groep uit het hostel!

CARTAGENA
De volgende dag gingen nog 3 andere met mij naar Cartagena in de bus (brak). Daar probeerde ik een boot te boeken naar Panama, maar dat duurde uiteindelijk 4 dagen om dat gedaan te krijgen. Gelukkig was Cartagena helemaal geweldig en hebben we het stadje verkent, gefeest en op het strand gelegen.

DE TRIP NAAR PANAMA
Ja dit verdient een eigen titel!

Er was maar 1 boot die op tijd naar Panama ging (ik moest mn vlucht halen), maar ik had hele slechte verhalen gehoord over die boot en kapitein, dus heb ik eerst even de boot zelf bekeken. Ik mocht al vanaf seconde 1 de kapitein niet, maar de boot zag er goed uit voor 10 mensen aan boord, en ik had weinig andere keus, dus ik geboekt.
Op de morgen dat we weg zouden varen om 9 uur, werd er wel ontbijt geserveerd, maar het duurde tot de middag dat we gingen varen (de lunch (niet te eten) was zelfs al geserveerd). Eenmaal op weg gooide ik al snel de niet-te-eten-lunch er weer uit en dat bleef ook 2 dagen zo. Het waren 8 meter hoge golven en met een 10 persoonsboot, met de zeilen uit, gaat dat heel hard te keer. Het water liep constant over het boven dek (3e verdieping!). Dus Suus heeft de eerste 2 dagen en nachten aan de reling en op de wc doorgebracht. Ze wilden me geen emmer geven want ze wisten niet of ik die wel zou schoon maken, zo lief was het personeel.
Vlakbij de San Blas Eilanden kondigde de kapitein opeens aan dat het anker kapot was en dat we meteen door moesten varen naar Panama. Nou hadden wij hier niet voor betaald en besloten we met zijn allen om voor 2 dagen minder te betalen (we zouden 2 dagen op de eilanden doorbrengen) en heel wonderbaarlijk was na het eten het anker opeens nog helemaal heel en zei de kapitein dat het een grap was en dat ie wou zien hoe wij reageerden. (Grappig he)

Eenmaal aangekomen op de San Blas Eilanden (wit, misselijk, uitgedroogd en slap) heb ik snel aan kunnen sterken en enorm genoten van de mooie verlaten eilanden met soms 1 palmboom!
Op de laatste avond nog even het algemeen bekende Kingsen gespeeld, en wonderbaarlijk zonder kotsen aangekomen in Panama!!

Even alle vooroordelen wegwerkend:
Colombia is super veilig, echt niet gevaarlijk voor toeristen en een geweldig land!! Het zijn de Duitse kapiteins van boven de 60 met Colombiaanse vriendinnetjes van onder de 18 waar je voor op moet passen!!

KUS







  • 08 Februari 2012 - 07:33

    Ome Willem, Liesbeth:

    Spannende verhalen Suus, leuk om weer wat te lezen en te zien van je, grtz van ons

  • 08 Februari 2012 - 08:53

    Mama:

    wat een verhalen weer!! Ben blij dat ik nu op je kan passen. We hebben al veel leuke dingen gedaan in Nieuw Zeeland op het Noordereiland.
    Heerlijk samen vakantie vieren!

    Kus

  • 08 Februari 2012 - 09:17

    Merel:

    Wauw, wat een prachtige foto's/ stranden suus!! Heeeerlijk! Ik ben even aan het bijkomen van de kou-schok. 40graden verschil is niet niets;) Veel plezier met je mams in Nieuw-Zeeland. Ik dacht eigenlijk dat je een jaar naar Amerika zou gaan. Wat zijn je verdere plannen na NZ?? Dikke kusX

  • 08 Februari 2012 - 17:05

    Pap:

    Je ligt een beetje achter met je blog hé? Fijn om te lezen dat het goed met je gaat, hier is zo koud dat er al wordt gepraat over een mogelijke Elfstedentocht. Dikke knuf...

  • 09 Februari 2012 - 11:16

    Tamara :

    Wauw Suus wat een geweldige avonturen maak je allemaal mee! En al je foto's zien er zo mooi uit, echt heel gaaf dat je dit zo allemaal doet in je eentje, respect!
    Inmiddels ben je alweer een tijdje in Nieuw Zeeland, ik ben zo benieuwd hoe dat is! En je bent al bijna in Australië, whoehoe! Geniet van je tijd samen met je moeder in NZ! Liefs vanuit Melbourne

  • 13 Februari 2012 - 11:28

    Fulco:

    Nou Suzanne, wat ben je toch een sterke griet. Het duikverhaal is geweldig en hoe je alle zeeziekte en etensontberingen doorstaat vind ik ook niet gering. Een heel ander doorzettingsvermogen dan we hier nodig hadden tijdens 'barre' schaatstochten. Overigens met Rasmus uit Zweden. Was erg gezellig. Ook dit keer vind ik jouw foto's weer erg mooi.Veel liefs, Fulco

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Colombia, Cartagena

Suzanne

Actief sinds 13 Juni 2009
Verslag gelezen: 2594
Totaal aantal bezoekers 53680

Voorgaande reizen:

21 September 2011 - 21 September 2013

Worldtrip 2011/2012/2013

20 Juni 2009 - 04 September 2009

Yellowstone

Landen bezocht: