Bolivia!! - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Suzanne Weeda - WaarBenJij.nu Bolivia!! - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Suzanne Weeda - WaarBenJij.nu

Bolivia!!

Door: Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

14 November 2011 | Bolivia, La Paz

Lieve iedereen!

Bedankt voor alle lieve reacties, het is zo leuk om die te lezen!!

Mijn laatste avond in Rio was wild, laten we het daar op houden haha. Ik heb heel verstandig mijn rijbewijs achtergelaten bij een vriendin, maar zij zal het netjes opsturen!

BOLIVIA:
Santa Cruz
Ik verbleef in een geweldig hostel met zwembad, goed ontbijt en internet. En dit voor welgeteld 7 euro per nacht. Het was zeker 35 graden of warmer, dus het zwembad was heerlijk voor een dagje rust, want in de stad zelf is weinig te beleven. En ´s avonds een goede barbeque en uitgaan met een grote groep.

Samaipata
Met een 6 persoons taxi zijn Sammy (NZ), Katy (UK) en ik naar Samaipata gegaan. De wegen zijn hier onverhard voor het grootste gedeelte, dus we waren lekker door elkaar geschud.
Daar hadden we een 3 persoonskamer voor wel geteld 3 euro per nacht. Nadat we het stadje hadden verkend en zonsondergang hadden gekeken zijn we de volgende dag gaan mountainbiken! Waar iedereen een taxi neemt naar de watervallen en El Fuerte (Inca-achterblijfselen), besloten wij te fietsen. Toen we de fietsen ophaalden bleek er een gids bij te komen, die mee fietst, maar wij wilden onze eigen expeditie, dus zonder gids ginden we dan op pad!
Het was zeker 20 kilometer bergafwaarts naar de watervallen, dus dat was zo gedaan! Daar hebben we een uurtje gezwommen en uitgerust, voordat we onze tocht naar boven vervolgden. Het was ongeveer 18 kilometer naar de ingang van de weg naar El Fuerte. Bij 35 graden, op 1650 m hoogte, stijl de berg op was dit een hele prestatie. En toen moesten we nog 10 kilometer naar El Fuerte. Dit was voor de helft klimmen en de andere helft dalen. Helemaal gesloopt (letterlijk!!) kwamen we aan op de top waar we heel veel aten en dronken. De weg terug naar Samaipata was letterlijk ene hel (want we hadden al blauwe billen en totaal geen energie meer) maar goed toen we eenmaal aankwamen hadden we wel een hele prestatie behaald met 60 kilometer mountainbiken.

Sucre
De overnacht-busreis naar Sucre was geen pretje aangezien ik me heel ziek voelde en daarnaast was de enige onverharde weg naar Sucre overstroomt door de rivier en zat er niets anders op dan van 1 uur s nachts tot 7 uur s ochtends te wachten tot het water daalde.
In Sucre aangekomen was ik heel ziek geworden en heb ik 2 dagen op bed gelegen. Ook Katy was heel ziek, dus lagen we samen zielig te zijn haha.
De derde dag kon ik weer wat binnen houden en ben ik het stadje gaan verkennen en in de middag de bus naar Potosi genomen.

Potosi
De hoogste stad ter wereld!! En gelukkig heb ik geen last van de hoogte, alleen raak ik snel buiten adem.
Ik heb een tour door de zilvermijnen gedaan en echt ongelofelijk in wat voor omstandigheden die mannen werken. Op sommige plekken was het zeker 40 graden, zonder plek om rechtop te staan en heel veel stof en amper zuurstof (ik viel zelf bijna flauw, met alleen maar kijken)
Ze eten de hele dag niets en halen hun energie uit coca-bladeren die ze in hun wang stoppen.
Ik wist niet wat ik meemaakte daar, ben door zulke kleine gangen gekropen zo diep in de berg en veiligheidsvoorschriften zijn er niet (je moet ook eerst tekenen, dat als er wat gebeurd dat zij niet verantwoordelijk zijn). Ik was blij dat ik weer buiten stond, maar het was zeker een hele ervaring.

Uyuni
Dit is werkelijk een ´shithole´ zoals de backpackers het noemen, maar hiervandaan vertrekken de tours naar de salt flats en de lagoons. Samen met Maddy (Duits), Laura (NZ) en Sebastian (Colombia) hebben we zo´n tour gedaan. Al werden we 2 uur te laat opgehaald en wilde onze tourguide eerst onze tassen niet meenemen. We zaten in een 8 persoons jeep, met een Frans stel. Eerste dag was voor de trein-begraafplaats en de saltflats. Wauw zo gaaf om te zien!! En s avonds sliepen we in een hotel gemaakt van zout!
De tweede dag gingen we langs alle lagoons in het zuiden van Bolivia. Echt geweldige uitzichten gehad, flamingos gezien en de mooiste plaatjes!!! Als je daar staat lijkt het bijna nep!
De derde dag (heerlijk om half 5 opgestaan) hebben we Yellowstone part II gezien. Geisers, een natuurlijke hottub om 7 uur s ochtends was heerlijk, want het is zo super koud snachts en in de ochtend! Daarna naar de laatste Lagoon en toen de lange terugreis (9 uur).

La Paz
Ik ben net aangekomen in La Paz en ga zo de stad verkennen, morgen ga ik naar Lake Titicaca, maar daar later meer over!!

Ik mis jullie natuurlijk allemaal! Maar ik zit helemaal in mn element hier, ik ontmoet zoveel leuke mensen, nieuwe cultuur en prachtige landschappen! Ik kom voorlopig nog niet terug haha!!


Dikke kus!






  • 14 November 2011 - 14:44

    Broer:

    Zus,

    Weer onwijs leuk om je verhalen te lezen, ik zag pas nog een documentaire over Bolivia en Lake Tititcaca, zag er niet verkeerd uit :D

    Spreek je snel op skype!
    X

  • 14 November 2011 - 15:11

    Joost Vd Geer:

    Hey Suus,

    De foto's zien er geweldig uit, aan je verhalen te lezen heb je het goed naar je zin! Kom je in december nog wel even terug voor m'n afstudeerfeestje, mooi zo! Veel plezier nog, misschien tot in Nieuw Zeeland. Ik blijf je volgen!

    X Joost

  • 14 November 2011 - 16:07

    Koen Hogenboom:

    Hey Suus!

    Wow, wat een gave foto's! Looks like you're having fun!:) Geniet er maar van!

    X Koen

  • 14 November 2011 - 16:30

    Sam:

    Ha Suus!

    Wat een leuke verhalen en fantastische foto's! Het ziet er super uit allemaal, living the dream!

    ciao je ex-collega ;-)

  • 14 November 2011 - 17:20

    Joyce:

    Heeeyy daar is mn moppie weer!
    Balen dat je ziek bent geweest, zo heb je elke post wat haha, in de ene kneus je je voet, in de ander ben je gerold.. altijd weer de vraag wat voor onheil er de volgende blog weer boven je hoofd hangt!
    Je foto's zien er weer geweldig uit, prachtig die watervallen!
    Geniet nog maar lekker mop en tot lees!
    Xxx love you

  • 14 November 2011 - 17:44

    Ome Willem, Liesbeth:

    He Suus , weer een prachtig verslag en enorm mooie foto´s !!!!! We hebben genoten bij 6 graden Celsius grinnn

  • 14 November 2011 - 18:33

    Sabine Ockhuijsen:

    wow suus! Echt super wat je allemaal doet, meemaakt en ziet! Je verhalen zijn leuk en de foto's geweldig! Super dat t je zo goed bevalt! Kijk al uit naar je volgende verhaal :) Xx

  • 15 November 2011 - 00:55

    Mama:

    Hoi Lieverd,

    Fantastisch: jouw reis, je verhalen en foto's. Het is elke keer weer genieten en wat ben ik trots op je dat je dit allemaal in je uppie doet!!!!!!!!!!!!Blijf vooral genieten. Kus

  • 15 November 2011 - 09:10

    Debby:

    Suusje, wat ziet het er weer heerlijk uit op die foto's! Ik ben stiekem wel een beetje heel erg jaloers... ;)
    Sommige foto's zijn echt plaatjes, zo mooi!
    Geniet er lekker van moppie!
    Kus, Deb

  • 15 November 2011 - 20:30

    Fulco:

    Hoi Suzanne, geweldige foto's! Indrukwekkend, zeker als je net het verslag hebt gelezen. Ik vind het heel fijn voor je dat je zo geniet. Ook fijn dat je leuke mensen tegenkomt. Die komen trouwens ook een heel leuk mens tegen! Ik ben plaatsvervangend trots op wat je allemaal doet. Geniet verder. liefs Fulco

  • 23 November 2011 - 13:53

    Annemarie:

    Wat een schitterende landschappen! Inderdaad net niet echt. Ik vraag me af wat dat rode is op het water. Een plantje? Mineraal? En hoe komt het dat de bergen zo zilverachtig zijn. Ook het zout? Het is allemaal heel betoverend. Wat ontzettend bijzonder om dat allemaal met eigen ogen te zien. Ik hoop dat je er erg van geniet (dat blijkt wel!) en dat je het allemaal een plekje geeft van binnen. Want dit is allemaal zo uniek! Veel liefs.

  • 19 December 2011 - 15:31

    Fulco:

    Hoi Suzanne, ik wil je vast heel fijne kerstdagen toewensen! Ben erg benieuwd hoe het met je gaat. Veel liefs, Fulco

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Suzanne

Actief sinds 13 Juni 2009
Verslag gelezen: 236
Totaal aantal bezoekers 53641

Voorgaande reizen:

21 September 2011 - 21 September 2013

Worldtrip 2011/2012/2013

20 Juni 2009 - 04 September 2009

Yellowstone

Landen bezocht: