Nieuw Zeeland! - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Suzanne Weeda - WaarBenJij.nu Nieuw Zeeland! - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Suzanne Weeda - WaarBenJij.nu

Nieuw Zeeland!

Door: Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

23 Maart 2012 | Nieuw Zeeland, Auckland

Lieve lieve familie en vrienden!!

Ga er maar even voor zitten, want hier komt mijn verslag van Nieuw Zeeland, alles-in-een!!

Mijn vlucht naar Auckland verliep prima en daar ben ik n hostel gaan zoeken. Ik schrok me rot van de prijzen! Enkeltje in de bus naar de stad 16 dollar, met dit geld ben ik heel Bolivia doorgecrosst! 1 nachtje in een kamer met 8 bedden, 28 dollar! Hier kon ik n week van slapen in Zuid-Amerika! Maar goed, alles went!
De volgende ochtend kwam mijn moeder aan op Auckland! Na de tranen, het nodige knuffelen en bijkletsen hebben we onze huurauto opgehaald! Deze bergproeve, gloednieuwe, 4wheel-drive (NOT) stond al prutterend op ons te wachten! Na aan de verkeerde kant te proberen instappen, 4 keer roepen LINKS rijden, bijna de verkeerde kant de rotonde over, de ramen goed gewassen te hebben (richtingaanwijzer zit aan de kant van de ruitenwisser) en wat klappen op het rechter raam om te proberen te schakelen, kwamen we samen in Auckland aan! Daar hebben we de stad rustig verkend. Vanuit Auckland zijn we naar het noorden gereden richting Cape Reinga. Dit is ongeveer het meest noordelijke puntje van Nieuw Zeeland en vanaf dit punt kun je goed zien dat hier de Tasmaanse zee en de Pacific hier samen komen! Niet ver daar vandaan hebben we gezandboard op de duinen van 90 mile beach! Leuk!!!
Meer naar het zuiden is the Bay of islands, waar we onze kano kunsten hebben laten zien. We zijn met prachtig weer naar een waterval gekanood en terug! Gelukkig had moeders al 2 tennisarmen en kon ze die erna helemaal niet meer bewegen!

De volgende stop was Poor Knight Islands, waar ik voor het eerst echt ging duiken. Maar gelukkig waren de 4 anderen op de boot ook Nederlands en zelfs de divemaster kwam uit Hoek van Holland!
Het was onwijs gaaf, door allemaal tunnels en grotten en onwijs mooie vissen! Het is ook niet voor niets de top 10 duikplek in de wereld!

Op de Coromandel peninsula hebben we elkaar misselijk gereden, aangezien de weggetjes op en neer en heen en weer gaan! Maar de Cathedral cove en het hot water beach waren het zeker waard!
Cathedral cove is een soort natuurlijk tunnel door een rots, precies op de kustlijn! Bij het hotwater beach kun je graven bij eb en door de vulkanische activiteit is het water super warm! Een hele klus, maar dan heb je ook je eigen hotpool!
In Rotorua zijn we bij familie van Willem op bezoek geweest. Nell en Steve waren super gastvrij en we konden daar slapen (ieder n eigen kamer) voor zolang we wilden! De eerste dag hebben we Rotorua verkend met een wandeling. Waar het bekend om staat is de vulkanische activiteit, net als Yellowstone, en de Maori cultuur. s Avonds zijn we dan ook naar n Maori dorpje geweest, waar ze je op de traditionele manier welkom heten. Je kon hun gewoontes leren door spellen en shows en na een concert kreeg je Hangi eten! Dat is eten bereid onder de grond door middel van stomen! Het was onwijs leuk!
De volgende dag hadden we weer wat spannends op de planning, we gingen raften van de hoogste raft-able waterval ter wereld (6meter)! Het was onwijs gaaf!!! Zelf moeders, die t eerst doodeng vond, zat te genieten. s avonds zijn we weer uiteten geweest in de lokale bar, als (voorlopig) afscheid van Nell en Steve.
Weer op weg was de volgende stop Wai-O-Tapu (ja alle namen zijn daar zo) een vulkanisch gebied met precies dezelfde bezienswaardigheden als Yellowstone!
Daarna zijn we langs het grootste meer, Lake Taupo, naar het Tongariro National Park gereden. Hier hebben we de top 10 day hike van de wereld gedaan! Echt zo ongelofelijk mooi!! Maar wel 20 km in de bergen, waar moeders het laatste goede stukje van het lichaam heeft afgesleten, de knieen..
Met de nodige spierpijn zijn we de hottub bij het hostel ingedoken. Helaas deed het niet zoveel wonderen dat het de volgende dag weg was, dus al kreunend en steunend de auto in richting Wellington.
In Wellington bleken alleen grote massa hostels te zitten die niet gemoedelijk waren voor moeders nachtrust. Gelukkig woont er een vriendin, die ik in Bolivia had ontmoet en kon ik gezellig met haar uit!
De volgende dag hebben we een stadsroute gelopen en het bekende Te papa museum bezocht. 's Avonds zijn we naar de film geweest, aangezien ik in maanden tijd geen Engelse (en dus te volgen) film had gezien.
De boottrip naar het Zuidereiland verliep op zich prima en had onwijs mooie uitzichten. We zijn vanaf de boot meteen doorgereden naar het Abel Tasman Nationale Park (ja Neerlands trots)!
Dit is een onwijs mooi Nationaal park waar we een halve dag gekanoed hebben (dat is DE manier om Abel Tasman te zien) en de halve dag gehiked.
De volgende dag wilden we nog een toffe hike doen, maar na uren over levensgevaarlijke weggetjes bleek de weg te zijn afgesloten (dat melden ze ook niet bij het begin), dus hebben we maar een korte hike gedaan naar een random waterval.
Daarna zijn we doorgereden naar Punakaiki. Waar we eerst geen slaapplaats konden vinden, maar uiteindelijk een mooi eigen kamertje veroverd hadden. We hebben er 1 hike gedaan langs de rivier en uiteindelijk kwam je bij de zee uit, waar de Panckae rocks zijn. Dit zijn super gave rotsformaties in de zee! Vooral bij vloed spuit door de kracht het water tussen alle gaten door!
Daarna zijn we richting Flox Glacier gaan rijden. Omdat ik weer eens super nodig moest plassen onder weg stopten we bij een info-standje in the middle of nowhere. Bleek dat ze helikopter vluchten deden! Wij vonden het veel te duur, maar toen de prijs fors omlaag ging, heeft mama me op een vlucht getrakteerd!
We zijn over prachtige gletsjers gevlogen en een mooi uiticht over Mount Cook!
De volgende dag gingen de bekende Fox Glacier op! Dit is de snelst bewegende gletsjer ter wereld (2 meter per dag) en dus elke dag ontstaan er nieuwe scheuren en tunnels. Met een gids en onze 'crampons' aan, gingen we het ijs van de gletsjer op. Het was onwijs cool, letterlijk ook, want het regende de hele dag!
Terug bij de auto, had de linker voorband het begeven en werd broer uit zn bed gebeld hoe het zat met de verzekering. Uiteindelijk zat er een garage aan de overkant van de weg, maar dat wisten wij natuurlijk niet en moesten we gewoon 140 dollar voorrij kosten betalen! De jonge man heeft heel snel een nieuwe band erom heen gelegd in de zeikende regen, terwijl de meisjes lekker in de warme auto mochten blijven zitten!

In Wanaka, de volgende stop, hebben we weer een hele andere activiteit gedaan: Sledging! Dit is op een klein board de wilde rivier volgen. Alleen je armen zitten op het board en de rest van je lichaam heb je nodig om uit draaikolken/stroming te flipperen. Ook weer onwijs gaaf en moeders deed overal aan mee!

Queenstown staat bekend om the thrill seekers, maar mama en ik zagen het bungy jumpen en skydiven niet helemaal zitten, dus hebben we boven op de berg in een soort kartbaan geraced haha!
Voor de rest lekker genoten van de zon en films gekeken om een beetje bij te komen van al het rijden en activiteiten!

Het volgende hoogtepunt (en voor mij HET hoogtepunt van NZ) was Milford Sounds. De weg erheen was de mooiste weg die ik ooit heb gereden en op de cruise langs de fjorden was het ook ultiem genieten!

Via The Southern Scenic Route zijn we weer aan de oostkust beland, waar we opzoek gingen naar Pinguins en zeeleeuwen die zich helaas niet lieten zien. Dus toch maar weer het binnenland in waar we op een te gekke boerderij sliepen! De boer had een schapenboerderij en om zijn business te boosten had ie de schuur omgebouwd tot dorm en in het huis had hij ook slaapkamers beschikbaar gesteld. We leefden dus letterlijk in zijn huis, op zijn bank en in zijn keuken! Maar een super aardige man en de goedkoopste maar leukste slaapplaats tot nu toe!
Van daaruit hebben we een hike gedaan onderaan mount cook. Helaas was het regenachtig en lag de gehele berg in de mist! Gelukkig was de hike alsnog gaaf, maar toch jammer dat we niet een mooi plaatje hebben kunnen schieten van Mt Cook!

Weer aan de kust hebben we via een omweg (ja toch vrouwen en kaartlezen) het mooie vulkanische schiereiland van Akaroa gezien!
Daarna een korte stop gemaakt in Christchurch. We hadden gepland de hele ochtemd daar rond te lopen, maar de stad lag nog helemaal (maar dan ook echt helemaal) in diggelen! Er was 1 mini winkelcentrumpje opgezet mbv zeecontainers, maar dat was ook echt alles. Dus binnen een half uur waren we alweer opweg naar Hanmer Springs. Daar hebben we 2 dagen rust genomen in een leuk Nederlands hostel! We hebben heerlijk genoten in de Spa (staat het om bekend) en lekker uit eten geweest!

De volgende plaats was Kaikoura waar ik walvissen ging spotten op zee. Moeders bleef liever een boekje lezen aan land haha.
Uiteindelijk heeft ze aardig wat gemist, want ik heb 2 geweldig grote walvissen van heeeel dichtbij kunnen bekijken en daarna nog honderden dolfijnen!

Toen was onze laaste stop op het Zuidereiland alweer een feit: Picton. Daarvandaan hebben we een deel van de Queens Charlotte track (totaal 70 km pfff) gelopen op een middag. Je werd weer afgezet en opgehaald met een watertaxi!

Toen begon de laatste deel van onze reis, we namen veel te vroeg de boot naar het noordereiland, waar we via de Whanganui-river-road (lees slingeren!) een heel eind hebben gereden naar de Waitomo caves. Dit zijn grotten met larven die lichtgeven als ze poepen en die wilden we natuurlijk niet missen! Dus mama op de degelijke tour met de oudjes een wandeling door de grotten gemaakt, waar ik met een groep ging caven:een abseil van 40 meter de grot in (pikkedonker) en geen security rope HA!, in de grot hadden we een zipline, squeezes (daar pas je echt niet door heen, maar op 1 of andere manier kom je er met veel gewurm toch weer uit aan de andere kant), op een tube in de ondergrondse rivier gelegen, slides, jumps en daarna moesten we rockclimben door een watervallen, weer naar boven. Ook hier werden geen touwen of ook maar enig ander mariaal gebruikt en was het echt een uitdaging!

Onze laatste dagje relaxen was weer in Rotorua waar we weer bij Nell bleven slapen!

Vlakbij Auckland konden we nergens een slaapplek vinden, dus hebben we uiteindelijk de auto maar ingeleverd en zijn we op de airport gaan slapen op een bankje!

Na een heftig afscheid, ging ik opweg naar Melbourne en moeders weer terug naar het koude kikkerlandje! we hadden samen een geweldige 5,5 week achter de rug!!!

Ondertussen heb ik hier in Melbourne een au pair baantje gevonden, en woon ik dus in Melbourne!
Maar daarover meer in de volgende reportage!

En aangezien ik alweer 6 maanden onderweg ben een leuk filmpje;

Bedankt voor alle lieve berichten en skype sessies! Ik mis jullie onwijs, maar ik moet deze droom natuurlijk wel helemaal tot het einde uitslapen!

Een hele dikke kus!

Gday mates

• 23 Maart 2012 - 05:33

Suzanne Weeda:

fotos komen snel! X

• 23 Maart 2012 - 06:12

Tamara:

Lieverd,
    Wat een onwijs gaaf verhaal weer, zo avontuurlijk wat je allemaal hebt meegemaakt! Ik kan niet wachten om je foto's van Nieuw Zeeland te zien, en voor nu: super dat je ook in Melbourne woont! Worden weer van die ouderwetse avondjes zoals in R'dam.
    Tot morgen xx

• 23 Maart 2012 - 08:32

Mama:

Dag lieverd,
    Ja onze reis was fantastisch en ik heb alle dagen genoten. Het was een feest om met je mee te reizen!!!!!!! Ben nu weer helemaal Hollands en geniet van het heerlijke weer dat we al een week hebben hier, echt het is hiet ook mooi weer geworden! Nu draagt niemand mijn tassen meer, geen Miss Holland meer maar gewoon Jolanda. Gefeliciteerd met je nieuwe baan, gauw skypen. Leef je droom maar heerlijk verder daar, je bent mijn kanjer.
    Liefs en kusjes mama xxx

• 23 Maart 2012 - 09:45

Ome Willem, Liesbeth:

Leuk weer alles te lezen , knufs vanuit t zonnige rotjeknor en velserbroek !!

• 23 Maart 2012 - 09:46

Julia:

Hey Suzie,

ik lees nog steeds trouw elk verslag dat je plaatst.
    Ook deze keer weer helemaal geweldig om te lezen.
    Gefeliciteerd met je baan en die knappe Australiër op die witte kangeroe zal ook niet lang meer op zich laten wachten ;)

Onwijs veel plezier weer!!!

Groetjes Julia

• 23 Maart 2012 - 12:51

Joyce:

He lieve schat!
    Wat superfijn dat je een deel van je avontuur hebt kunnen delen met je moeder, moet een heel bijzondere tijd zijn geweest!
    Ben nog steeds apetrots op je, maar kan ook niet wachten tot je weer in ons (op dit moment warme) kikkerlandje bent!

xxxx love you!

• 23 Maart 2012 - 23:43

Mereltje Galapagagos:

Hahaha wat een stoere moeder heb jij, gewoon mee gaan raften, kabemm! En die lichtgevende wormen klinkt te gek! geniet in melbourne! xx

• 25 Maart 2012 - 11:03

Broer:

Zusje,

Weer mooie avonturen meegemaakt daar, ik heb veel dingen herkend :)
    Had de foto's van mama gezien (ook die van de bloemetjes en verkeersborden).
    Nu heel veel plezier in Australia!!

G'day mate!

• 01 April 2012 - 13:32

Oma:

Leuk dat het zo goed met je gaat en dat je het zo naar je zin hebt daar. Verlang er weer naar je weer in het echt te zien. Een half jaar is best wel lang!!!!!!!!!!!
    Veel liefs oma.